Poradna Grafické karty


Autor: | Vloženo: 01.04.2012 000 21:00 | Témata: Poradna Grafické karty

Pár otázek ohledně Grafické karty.

Zdravím mám pár otázek ohledně grafických karet do PC. Jaká grafika patří mezi ty levnější a rozjedou se na jí nové hry alespoň na minimální detaily ? Jestli budete vědět tak mi tady můžete dát přímo odkaz.Co lepší Jedna grafika nebo dvě slabší ? K čemu je dobré grafické jádro v procesoru ? Předem děkuji za odpověď.

  • Anonymní uživatel

    Anonymní uživatel

    2. dubna 2012 - Nejlepší odpověď Autor otázky označil tuto odpověď jako nejlepší.

    zástupce se asi nudil a tak kopíroval a kopíroval naprostý bláboly. Jedna možnost poměr cena/výkon zvládne hry i ve full HD na vysoké detaily https://graficke-karty.heureka.cz... ... příklad low-end karty https://graficke-karty.heureka.cz... hry rozjede ovšem většinou na nízké detaily s nižším rozlišením většinou 1024x768/1280x1024.

    • Byla pro vás tato odpověď užitečná?
    • Ano (1)
    • Ne (1)
  • 1. dubna 2012 - Oficiální zástupce obchodu Elektro-notebooky.cz

    Dobrý den ,

    odkaz na grafiky . Potom si porovnejte výkony.

    http://www.elektro-notebooky.cz...

    Grafická karta nebo také videoadaptér je součástí počítače a stará se o zobrazení obrazu na monitoru, grafické výpočty atd. Připojena je většinou přes PCI-Express slot. Některé grafické karty umožňují kromě výstupu i vstup, tato funkce se jmenuje VIVO a v současné době je vidět velice zřídka. V roce 2010 vydala AMD řadu Radeon HD 6000 a nVidia řadu GeForce GTX 500 až v roce 2011.

    Grafická karta může být i integrována na základní desce. Většinou se jedná o nejnutnější čipy, výjimečně se přidává vlastní paměť. Nazývá se potom IGP (integrovaný grafický čip). V roce 2009 je nejmodernější od AMD HD 4200, od NVIDIE GeForce 9400 a od Intelu HD.

    Stavba karty a Popis karty

    Grafická karta se stará o grafický výstup na monitor, TV obrazovku či jinou zobrazovací jednotku. V případě, že grafická karta obsahuje tzv. VIVO (video - in a video-out), umožňuje naopak i analogový vstup videosignálu např. při ukládání videosouborů z videokamery, videopřehrávačů apod. Dříve byla "grafická karta" (přesněji šlo o grafický čip) nedílnou součástí základní desky, dnes jsou grafické karty oddělené a připojené do počítače pomocí některého typu sběrnice. Grafická karta samozřejmě může být i integrovaná na základní desce počítače, v tomto případě se jedná o tzv. low-end desky nebo desky nižší střední třídy. Výjimku většinou dnes tvoří notebooky, u kterých je integrované grafické jádro součástí čipsetu. Pokud je grafická karta integrovaná na základní desce, lze ji vypnout a nahradit grafickou kartou, která se zasune do příslušné pozice na desce. Grafické karty jsou rok od roku složitější a výkonnější, a jelikož již dlouhou dobu obsahují vlastní mikroprocesor (GPU – graphics processing unit), paměti i sběrnice, daly by se označit za „počítače v počítači“.

    Díky speciální konstrukci grafického čipu ji lze využít na specifické výpočty, kde má přes 10x větší výkon (někdy i 100x), specifické výpočty jsou součástí GPGPU. Dříve se pro výpočty používaly odděleně jednotky vertex a pixel, dnes se používají částečně programovatelné jednotky - "unifikované shadery". Nedokážou tak obecné výpočty jako CPU, ale za to ve své specializaci vynikají. Dále obsahuje TMU, ROP, řadič pamětí, napájecí obvody, výstupní konektory a další.

    Dnes se nejběžněji připojuje přes PCI-Express x16 slot.

    Součástky v grafické kartě

    (= součásti grafické karty)

    GPU - "grafický procesor" je výpočetní jádro grafické karty. Obsahuje řadič paměti, unifikované shadery, TMU jednotky, ROP jednotky a další. Zpracovává 3D geometrii na 2D obraz, zobrazitelný na zobrazovacím zařízení.
    Unifikované shadery - moderní náhrada za jednotky Pixel a Vertex. Každá firma má svoji vlastní architekturu shaderů. Jsou programovatelné a díky tomu nemusí počítat pouze zobrazovatelná data, ale i výpočty pro vědu a další... NVIDIA má každý unifikovaný shader plnohodnotný, AMD používá 4D shadery (4 menších shaderů jako celek, dříve 5D).
    Řadič pamětí - stará se o komunikaci mezi grafickou pamětí a GPU. NVIDIA zatím má podporu až po GDDR3, AMD má podporu GDDR5.
    TMU jednotky (Texture mapping unit) - mapuje textury na objekty.
    ROP jednotky (Render Output unit) - zabezpečuje výstup dat z grafické karty.

    Paměť - zde jsou ukládány informace nutné pro grafické výpočty. Pokud je grafická karta integrovaná na základní desce, používá Operační paměť celého počítače, jinak má vlastní paměť, nejčastěji nějaký typ GDDR (GDDR 2, 3, 4, 5) nebo DDR (1, 2, 3) kvůli nižší ceně. Dříve se používali SDR.

    Typ DDR DDR2 DDR3 GDDR2 GDDR3 GDDR4 GDDR5
    Eefektivní frekvence paměti (MHz) 166 - 950 533 - 1000 700 - 2200 700 - 1000 700 - 2400 2000 - 3600 3400 - 5600
    Propustnost (GB/s) 5,3 - 30,4 12,8 - 32 22,4 - 70,4 22,4 - 32 22,4 - 76,8 63 - 115,2 108,8 - 179,2

    Propustnost je při 256-bitové sběrnici. Brát pouze orientačně. Záleží na daném modelu grafické karty.

    Firmware (=BIOS) - základní programové vybavení grafické karty, které je na vlastním paměťovém čipu. Jsou v něm uloženy informace o jménu grafické karty, GPU, taktech GPU a grafické paměti, napětí GPU a další informace.

    RAMDAC - Převodník digitálního signálu, se kterým pracuje grafická karta, na analogový nebo digitální, kterému rozumí zobrazovací zařízení (CRT monitory a LCD monitory propojeny přes analogové vstupy).

    Výstupy:
    VGA - Analogový grafický výstup (používán starými monitory CRT a kompatibilními zařízeními). Možno převést redukcí z digitálního výstupu DVI.
    DVI - digitální grafický výstup (používaný většinou LCD panelů, projektory a novějšími zobrazovacími zařízeními).
    S-Video
    Component video - analogový výstup, používá 3 RCA konektory (Y, CB, CR), konektory jsou na některých projektorech, TV, DVD přehrávačích a dalších.
    Composite Video - analogový výstup s malým rozlišením, používá RCA konektor
    HDMI - Výstup na zobrazovací zařízení (nejčastěji televizor) s vysokým rozlišením. Konektor HDMI získáte většinou připojením redukce do konektoru DVI.
    DisplayPort - Digitální grafický výstup ve vysokém nekomprimovaném rozlišení. S konektory DVI ani HDMI není kompatibilní.
    DB13W3 - analogový výstup používaný v systémech Sun Microsystems, SGI

    Výrobci grafických čipů

    nVidia - Vývoj grafických čipů, čipsetů a dalších integrovaných obvodů (čipů pro přenosná zařízení).
    AMD - Vývoj grafický čipů, čipsetů a dalších integrovaných obvodů.
    Intel - Grafické čipy od Intelu jsou pouze na základních deskách v podobě IGP provedení.
    VIA Technologies - Vyvíjí levné grafické čipy hlavně pro svoji platformu, ale grafické čipy jsou kompatibilní, takže je možné je použít i u jiných platforem.
    Matrox - Vyvíjí drahé, profesionální grafické karty pro práci s grafikou a úlohami CAD/CAM ve vysokém rozlišení.
    Existují další specificky zaměření výrobci.

    Funkce grafické karty

    Grafická karta vykonává grafické výpočty a vytváří údaje srozumitelné zobrazovacímu zařízení (monitor, TV a další). Ovladače informují Operační systém o způsobu komunikace s grafickou kartou.

    Chlazení grafické karty

    Vzduchové chlazení

    Na vzduchové chlazení grafické karty se používá buď pasivní kovový chladič, nebo se přidává ventilátor. Případně se používá v kombinaci s heatpipes ke zvýšení chladicí účinnosti.

    Vodní chlazení

    Většinou se používá pouze u nejvýkonnějších grafických karet, který produkují největší odpadní teplo a to jenom jako TOP edice. Slouží k snížení teploty a hlučnosti a používá se zejména, pokud je celý počítač chlazen vodním chlazením.

    Problémy s chlazením

    Referenční chladiče jsou v 95 % dostatečné na uchlazení grafické karty (GPU). Problém vzniká při kombinaci pasivního chlazení a nedostatečného větrání skříně nebo prachu na pasivních částech a znemožnění proudění vzduchu (částečné nebo úplné).

    Problémy, ale vzniká taky při výměně chlazení a nedostatečného pohlídaní teploty GPU, paměťových čipů, napájecích obvodů, případně ještě jiné součástky na grafické karty. K tomu většinou dojde při změně aktivního chlazení na pasivní, většinou kvůli snížení teploty. Proto je dobré se informovat (výrobce, prodejce, internet,...), co je potřeba si pohlídat.

    Omezení grafické karty

    Grafická je limitována:

    Návrh grafické karty - Grafické karty jsou roztříděny do řad (nižší, střední, vyšší, HIGH-END) a podle toho se škáluje i výkon.
    PCB - Stabilitu ovlivňuje použité součástky a chladič.
    Výkonem CPU - Podle výkonu grafiky je potřeba výkonné CPU, aby byla schopna dodat potřebná data.
    Výkonné grafické karty postavené na 2 více GPU potřebují pro plný výkon buďto vysoko taktovaný dvoujádrový CPU (2,8 GHz a výš) nebo vysoko taktovaný čtyřjádrový CPU (2,5 GHz a výš), třeba u Radeon HD4870 X2 se projeví výkon čtyřjádrového CPU až na 3 GHz.
    Velikostí operační paměti - Načíst data z paměti trvá podstatně kratší dobu než z HDD.
    A současně si může do ní přistupovat pro data, ale naopak to nejde.
    Rychlostí slotu - To se projevuje hlavně při CF nebo SLI u PCI-Express slotu 1.1, kde při zapojení 8x8 linek nestačí přenosová rychlost.
    Ovladače - starají se o to, aby grafická karta pracovala na plný výkon.
    Je pouze grafikou - Nemůže zastat funkci CPU ani jiné součástky v PC.
    Kompatibilita - To, že má deska PCI-Express x16 slot, nezaručuje funkčnost grafiky, některé součástky se k sobě nehodí.
    Zdroj - Pokud máte slabý zdroj, nemusí dodat dostatek elektrické energie počítači a díky tomu se PC chová nestabilně a nepodává maximální možný výkon.
    Nedostatečné chlazení - Pokud máte na grafické kartě nedostatečné chlazení, může dojít k přehřátí pamětí, napájecích obvodů nebo dalších součástí. Moderní grafický čip má ochranu proti přehřátí, jako CPU, která při dosažení určité teploty vypne. Přesto ve výjimečných případech, třeba rychlé sundání a max. výkon grafiky, může dojít k spálení části jádra.

    ] Fámy o grafické kartě

    Typ paměti na grafice nesmí být vyšší než na základní desce - není to pravda, není vyloučená například spolupráce operační paměti DDR1 počítače a paměti GDDR5 na grafické kartě.
    Podle velikosti paměti je výkon grafiky - tady vždy záleží nejdřív na grafickém čipu a až pak na paměti. Na 64-bit sběrnici to je 256 MB, 128-bit to je 512 MB, 256-bit to je 1 GB, 512-bit to je 1,5 GB, berte to orientačně, přesně sejde na daném kusu grafiky, použitých pamětech a použitém grafickém čipu.
    Vyšší cena rovná se vyšší výkon - to neplatí už dávno, vždy je dobré si projít testy a vybrat si tu pravou.
    Vyšší taktovací frekvence znamená vyšší výkon - u dané karty ano, ale všeobecně je nejdůležitější architektura a programové vybavení jádra a až potom taktovací frekvence

    S přátelským pozdravem

    Martin Psota, nákup a prodej HW

    [email protected]
    Lidická 884/54
    Havířov - Šumbark
    736 01

    IČ 72524669

    http://www.espare.cz/
    http://www.baterie.espare.cz/
    http://www.elektro-notebooky.cz/
    +420 776 877 121
    +420 552 309 174

    • Byla pro vás tato odpověď užitečná?
    • Ano (5)
    • Ne (1)

Tato otázka byla již uzavřena.

Autor otázky byl spokojen s obdrženou odpovědí, proto je otázka uzavřena a nelze na ni dále reagovat. Pokud se chcete zeptat na něco dalšího, položte novou otázku.